Chauffeur haakarmsysteem
Inleiding:
Er wordt in het wegvervoer steeds meer toe overgegaan de vrachtwagens te voorzien van een haakarmsysteem. Door verschillend systemen (knik-, telescoop- en combinatieuitvoeringen) kan de vrachtwagen met haakarm voor meerdere doeleinden
worden gebruikt en dus efficiënter en lichter laden en lossen. Men zou kunnen
zeggen een lichtere vorm van hijsen. Helaas gebeuren er nog regelmatig onnodige ongevallen al dan niet met schade aan goederen, afzetcontainer en gebouwen. Ook ongevallen met lichamelijk letsel en in het ergste geval met dodelijke afloop komen voor.
Potentiële gevaren voor omstanders
Omstanders dienen tijdens het gebruik van het haaksysteem uit de buurt te worden gehouden in verband met gevaar voor:
• botsing met een bewegende container;
• beknelling van ledematen door bewegende delen (haakmast, asafstempeling);
• bedelving onder de containerlading.
Wetgeving:
Recente veranderingen in de Arbo-wet hebben geleid tot een grotere verantwoordelijkheid op het gebied van veiligheid in en om het bedrijf.
De werkgever is volgens de Arbo-wetgeving verantwoordelijk, dat werknemers die werken met een hijs en of hefwerktuig (bv. Kraanarm), over een specifieke deskundigheid beschikken (art. 7.17c lid 1 van het Arbo-besluit). Het begrip ‘specifieke deskundigheid’ is door de wetgever niet gedefinieerd.
De werkgever dient dus te inventariseren welke specifieke deskundigheden in de werksituatie van de chauffeur vereist zijn en daarop bepalen welk onderricht en training noodzakelijk is. Hij kan zelf bepalen op welke wijze deze training verzorgd wordt.
Artikel 8 van de Arbo-wet zegt dan ook: “De werkgever moet ervoor zorgen dat aan zijn werknemers doeltreffend en aan hen onderscheiden taken aangepast onderricht wordt verstrekt met betrekking tot de veiligheid, de gezondheid en het welzijn in verband met de arbeid”.
Het is van belang dat een programma wordt opgezet om periodiek de deskundigheid op peil te houden.
Doelgroep:
De ééndaagse veiligheidstrainingen zijn speciaal bedoeld voor bedieners van gemotoriseerde hijs, hef, of transportvoertuigen die 18 jaar of ouder zijn en beschikken over een redelijke mate van bedieningsvaardigheden.
Doelstelling:
De cursist kan controle van, onderhoud aan en het werk met een haakarmsysteem veilig en verantwoord uitvoeren, rekening houdend met verkeersregels, veiligheids- en bedrijfsvoorschriften, en kan deze voorschriften in de praktijk toepassen.
Waarde nascholing:
7 uur
Cursusdata:
In Company: in onderling overleg met opdrachtgever
Informatie:
Voor meer informatie met betrekking tot de Richtlijn Vakbekwaamheid, klik hier.
Cursusprijs: op aanvraag
In Company training:
Neem voor een offerte op maat contact op met de cursusadministratie
Ook interessant/vervolgopleiding:
N71(1) Fysieke belasting
N18(1) Digitale tachograaf
N134(1) Veilig werken langs de weg