Fysieke belasting
Inleiding:
Iedereen heeft het zelf wel eens ervaren; klachten van nek, schouders, rug, polsen, ellebogen of knieën. Maar dit geldt zeker voor chauffeurs en bijrijders. Een chauffeur rijdt onder andere stukgoed maar ook bijvoorbeeld inboedels tussen laad- en losadressen in Nederland. Gemiddeld rijdt een chauffeur 60.000 km per jaar. Naast het rijden is het laden en lossen een belangrijk onderdeel van zijn takenpakket. Meestal voert de chauffeur deze werkzaamheden zelfstandig uit.
Laadbak in, laadbak uit. Pakketten oppakken, neerzetten, verplaatsen en weer oppakken.
Een (kleingoed)chauffeur 'verzet' zo heel wat volume op een dag. Als hij minder hoeft te klimmen en tillen dan zal dat sterk bijdragen aan betere werkomstandigheden
van deze chauffeurs. Het werken in statische werkhoudingen (houdingen waarbij het lichaam niet beweegt) kan tot klachten leiden.
Uit onderzoek blijkt dat verzuimende (stukgoed)chauffeurs met name klachten aan het bewegingsapparaat (44%) hebben. Daarbinnen treden rug- (43%) en knieklachten (12%) het meest op.
Fysieke belasting is een overmatige belasting van het houding- en bewegingsapparaat. Vaak ontstaan klachten na een combinatie van meerdere ongunstige factoren. In deze training wordt hier specifiek aandacht aan gegeven.
Doelgroep:
Chauffeurs, bijrijders, loods- en expeditiepersoneel
Inhoud:
· Fysieke belasting
· RSI
· Tillen, dragen, duwen en trekken
· Bijlage 1 Tiltechnieken
· Bijlage 2 Tips bij reiken
· Laden en lossen
· Vermoeidheid in het verkeer en cabine ergonomie
· De handpallettruck
Waarde nascholing:
7 uur
Cursusdata:
In Company: in onderling overleg met opdrachtgever
Informatie:
De Richtlijn Vakbekwaamheid stelt dat chauffeurs hun vakbekwaamheid (het huidige chauffeursdiploma ) alleen behouden als zij gedurende 5 jaar 35 uur nascholing volgen.
Voor meer informatie met betrekking tot de Richtlijn Vakbekwaamheid, klik hier.
Cursusprijs:
€245.00
Ook interessant/vervolgopleiding:
N107(1) Veilig werken met de elektrische pallettruck