Toezichthouder intern transport
Inleiding:
Vorig jaar noteerde de Arbeidsinspectie 168 ongevallen met hef- en magazijntrucks, 25 minder dan in 2007. Het aantal doden is verdubbeld tot 8 en sinds de start van onze analyse in 1997 nog nooit zo hoog geweest. Binnen de top 10 van ongevaltypen blijft de aanrijding de torenhoge nummer 1.
Een zuur record bovendien, want vrijwel elk ongeluk had voorkomen kunnen worden.
Zoals elk jaar blijft het onvoldoende kijken bij het achteruitrijden de hoofdoorzaak van de meldingen. Het aantal beknellingen door eigen bedienfouten is opvallend genoeg gedaald.
Opmerkelijk blijft dat het aantal meldingen dat de AI registreert, zo schril afsteekt tegen het aantal registraties dat de Stichting Consument en Veiligheid vastlegt: 1.700.
Bij de optekening van de ongevallen gebruikt de AI sinds 2008 ander informatiesysteem dat meer inzicht geeft over de ernst van het melding. Door deze duidelijkheid is het aandeel ernstige gevallen (ziekenhuis en/of blijvende letsel) toegenomen van 71 naar 93 procent.
Ondanks het feit dat de werkgever moet ervoor zorgen dat aan zijn werknemers doeltreffend en aangepast onderricht wordt verstrekt met betrekking tot de veiligheid, blijkt het aantal ongevallen dus alleen maar te stijgen. En de meeste gemotoriseerde transportmiddelen worden bediend door personen die daartoe een specifieke deskundigheid bezitten.
Deskundig kunnen werken met een intern transportmiddel vereist dus meer dan alleen vakmanschap van de bestuurder/gebruiker, het heeft ook te maken met de werkervaring en de mogelijkheden en middelen die hij tot zijn beschikking heeft en krijgt en de ondersteuning en toezicht van het management.
Doelgroep:
Leidinggevenden die toezicht houden op medewerkers die een vorkheftruck of andere interne transportmiddelen bedienen. Ook voor deze doelgroep is een bepaalde mate van kennis van de regels van de Arbo-wet met betrekking tot interne transportmiddelen gewenst. Omdat de medewerkers die de chauffeurs coachen verantwoordelijk zijn voor de handelingen die hun personeel verricht, is een gedegen kennis van dit gedeelte van de Arbo-wet noodzakelijk.
Doelstelling:
De cursist is na afloop van de opleiding in staat:
• op verantwoorde wijze chauffeurs van interne transportmiddelen aan te
sturen
• medewerkers te motiveren de veiligheids- en bedrijfsvoorschriften in de
praktijk uit te voeren
Duur:
De opleidingsduur bedraagt 2 dagdelen. De theorie en praktijk worden afgewisseld. Bij deze opleiding ligt de nadruk op de theorie.
Inhoud:
Tijdens de training komen onder andere de volgende punten aanbod:
• Wet en regelgeving
• Veiligheid A.I.14 en Arbo-wet
• Verplichtingen van werkgever/werknemer
• Taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de toezichthouder
• Algemene veiligheidsvoorschriften intern transport
• Corrigeren en motiveren van heftruckchauffeurs
Cursusdata:
In Company: in onderling overleg met opdrachtgever
Open inschrijving:
Kijk voor de actuele planning (zie button links van de site)
of neem contact op met de cursusadministratie 030 - 604 17 14
Cursusprijs:
Individuele aanmelding op basis van open inschrijving: €299,-
Aanmelden:
Particulier:
Bedrijf:
of download het inschrijfformulier (PDF) (zie button onderaan deze pagina)
Meerdere aanmeldingen gelijktijdig?
Neem contact op met de cursusadministratie 030 - 604 17 14 voor een offerte op maat.
In Company training:
Neem voor een offerte op maat contact op met de cursusadministratie
Ook interessant/vervolgopleiding:
N21(2) Veiligheid voor operationeel leidinggevenden VCA 1e
N51(4) Vakbekwaamheid vorkheftruck 1e
N53(2) Basiscursus reachtruck 1e
Opleiding Magazijnbeheer